Gurka
gurka

Gurka är ett traditionellt kortspel som passar allra bäst för sällskap på allt mellan tre och 7 spelare. Målet med spelet är att inte bli den spelare som har kortet med högst valör kvar på handen när en omgång är avslutad. Spelet är relativt enkelt och passar därför blandade sällskap.

Gurka är ett spel som tros ha sitt ursprung i Östeuropa och Baltikum, vilket man har kommit fram till då det polska namnet för gurka, ”ogórek” är källan till kortspelets namn.

Innan man slår sig ned och inleder ett parti Gurka behöver en del grundläggande förutsättningar vara på plats. Först och främst behöver man en kortlek innehållande 52 kort, utan en joker.

Varje deltagare behöver en hand bestående av 7 kort vardera. I Gurka spelar färgen på korten ingen roll. De behöver endast sorteras efter sin valör. I Gurka räknas tvåor som den lägsta valören och ess som den högsta. Essen har förutom den högsta valören även en speciell effekt i Gurka.

Om ett ess spelas ut är det ett krav att det följes upp av kortet med lägst valör i kommande spelares hand, även om denne har ett ess på hand. Det gäller att hela tiden ha ett fokus på att ha kort med så låg valör som möjligt i handen, eftersom den som sitter med högst kort när det avslutande ”sticket” ska spelas om, förlorar.

Hur spelar man?

Spelaren som står först på tur har ett val att spela vilket kort som helst ur sin hand. Sedan måste spelaren som står näst på tur spela ett kort som är högre än det som ligger. Om du ej kan spela ett kort som är högre än det liggande måste du spela det lägsta kortet ur din hand.

Därför kan spelet med enkla ord beskrivas som ett uppdrag att tvinga motståndarna att spela bort sina låga kort så tidigt som möjligt. Du vill själv ha så få höga kort som möjligt i handen när slutet av spelet närmar sig, eftersom du kommer att tvingas spela ut dem.

Kan du istället forcera dina motståndare att behålla ett eller flera av sina höga kort så kommer de att tvingas spela dem i de avslutande rundorna, och då kan du kliva in och ta kommando över omgången.

Det allra viktigaste i Gurka är att undvika att fastna med det kortet som har högst valör i handen inför slutet av spelet. Den som tvingas ”ta det sista sticket”, det vill säga vinna den avslutande omgången i varje runda, tilldelas poäng beroende på kortets värde. 8 poäng för kortet 8, 9 för kortet 9, och så vidare. Notera att poäng inte är något önskvärt i Gurka, utan det är något du vill undvika om du vill behålla din chans att vinna.

Förutom poängräkningen finns det ytterligare en uppsättning av regler som kan användas för att ge spelet lite mer djup, om det finns ett intresse för det: om en deltagare samlar ihop 30 poäng elimineras han eller hon från omgången. Med denna regel aktiv innebär det också att den spelaren som håller sig kvar längst står som vinnare i slutet.

Sist men inte minst är det ett par ytterligare bestämmelser som man behöver bör tänka på om man vill spela Gurka i dess fulla potential. Dessa regler handlar om vad som händer om ett flertal spelare skulle få kort med samma valör. Se följande regler:

Tips 1: I alla omgångar utom den sista är det tillåtet att spela ett kort som är lika högt som den tidigare spelaren.

Tips 2: Under den avslutande omgången kan deltagarna bestraffas i form av extra straffpoäng om spelet utvecklar sig så att de har kort av samma valör och därmed tar hem sticket.

En fråga kan vara vad man ska göra med deltagare som åker ut. Det finns inga väl etablerade regler för huruvida en spelare som redan har åkt ut ska kunna ansluta sig till rundan igen, så förslagvis kommer ni på det på egen hand med den respektive grupp ni spelar med.

Skulle det vara så att ni sätter en pott på spelomgången så kan det förslagsvis vara så att en spelare som åker ut får möjligheten att betala en förbestämd summa för att få delta igen.

Om denne köper in sig igen förutsätter det dock nästan (förutsatt att man vill behålla någon form av rättvisa för de återstående spelarna) att denne behåller de poäng den hade vid elimineringen ur spelet.

Det innebär dock inte nödvändigtvis att spelaren som kommer tillbaka inte har en chans. Om denne är skicklig och vet vad den håller på med så ser denne till att tappa poängen och kasta någon annan under bussen istället.

Tips och Tricks för kortspelet gurka

Ett viktigt grundläggande tips för att alltid sätta press på sina motspelare är att inte ta den enkla vägen genom att inleda med att spela ett kort av låg valör. Det ger motståndarna möjligheten att bli av med sina lägre kort, något som ger dem en fördel senare i omgången. Istället vill du spela medelhöga kort så ofta det bara går, både för att begränsa valfriheten för dina motståndare och öka dina chanser att spela flexibelt och därmed mer effektivt.

Ett annat viktigt tips är att inte hålla på essen i handen tills de avslutande rundorna. Det kan kännas viktigt att behålla valfriheten i spelstil inför de avslutande omgångarna, men om du av någon anledning fastnar med ess i handen så är du i det närmaste körd.

Avslutning

Gurka är ett perfekt kortspel att spela i trevliga sällskap. Det är lagom avancerat, vilket innebär att man kan spela det både i grupper som är intresserade av mer seriös tävling, samt grupper som spelar för den sociala aspekten. Det är dessutom lätt att lära sig ”on the fly”.

Är man intresserad av att spela om en slant eller två med kompisgänget är det dessutom enkelt att få in det i de befintliga reglerna, genom att göra småskaliga ändringar.

Gurka är ett av de många fantastiska kortspel som finns i svenskarnas bakhuvuden, perfekt för alla tillfällen. Så plocka fram kortleken, gnugga hjärnknölarna och gör dig redo för strid!

Rekommenderade spelsidor

Svenska casinon Sveriges bästa online casinon samlade! Gå till
Spela Harpan Harpan online gratis! Gå till