Sänka skepp

Spelet sänka skepp är ett av de mest berömda sällskapsspelen världen över. Alla kan lära sig att spela spelet, men att bli riktigt duktig på det kan ta tid.

Varje spelare har fem olika båtar som den kan välja att placera ut hur den vill på sin sida av planen, vilken är dold för motståndaren. Spelplanen består av ett rutnät, ofta i form av pluppar på en plastbricka. Rutnätet är 10 gånger 10 rutor stort och varje spelare har alltså en egen spelplan som är dold för motståndaren.

Bäst online casinon i Sverige

Hur spelar man Sänka skepp?

Man placerar ut sina fem skepp, som är av olika storlek, på sitt eget rutnät. Ett skepp kan endast täcka rutor som är bredvid varandra antingen vågrät eller lodrät, och skeppet är alltid bara en ruta brett. Rutorna är namngivna efter siffror från 1-10 och bokstäver från A till J.

Rutan längst uppe i vänstra hörnet heter alltså A-10 och rutan längst nere i det vänstra hörnet heter J-1. Rutnätets storlek, skeppens storlek och rutnätets form kan dock variera mellan olika utgåvor av spelet.

När alla skepp är uppe gäller det att försöka sänka motståndarens skepp. Den spelare som börjar säger en siffra och en bokstav som symboliserar en ruta, eller en plupp på motståndarens spelplan.

Motståndaren svarar då ärligt om attacken var lyckad eller inte, det vill säga om man träffade ett av skeppen eller missade. Är det en träff säger spelaren ”träff”, men missade man säger spelaren ”bom”. Båda spelarna markerar sedan resultatet på sina respektive rutnät.

Spelaren som blev anfallen markerar, ofta med en vit plupp för bom och en grön för träff, på det rutnät där den satt upp skeppen, var den andra spelaren sköt och om det var en träff eller bom. Spelaren som anföll markerar på ett annat rutnät, varje spelare har nämligen två rutnät, ett för anfall och ett för försvar.

Så den anfallande spelaren markerar var den sköt på sitt tomma rutnät, det utan skeppen, var den sköt och om det var träff eller bom. Efter detta går turen över till den andra spelaren och processen börjar om.

När en spelare har träffat alla rutor som ett skepp täcker är det skeppet sänkt. Då ska den andra spelaren signalera det och spelaren kan då kika efter nya mål. När man sänkt alla motståndarens skepp har man vunnit spelet.

Tur eller skicklighet?

Många avvisar nog detta spel som ett klassiskt turspel. Det är dock långt ifrån sant. I sänka skepp finns det många olika taktiker att använda sig av och ett antal tips om kan göra dig till en bättre spelare.

Ett sätt kan vara att ställa två skepp bredvid varandra. Detta kan då förvirra motståndaren som då kan tro att det till exempel rör sig om ett skepp som sitter vågrätt då det i själva verket är två skepp som sitter lodrätt.

Och en förvirrad motståndare är ofta bra om man ska vinna, och detta kan göra att ens motståndare slösar många skott mot ett skepp den tror finns.

En annan sak som är viktig är att inte vara för förutsägbar när man placerar ut sina skepp. Helst ska man inte sprida ut dem med en jämn fördelning, utan försöka att vara så slumpmässigt styrd som möjligt när man placerar ut dem.

Att sätta skepp på ställen där motståndaren troligtvis inte kommer att gissa kan vara svårt, men känner man sin motståndare tillräckligt väl kan man naturligtvis lyckas med det också. Det är också viktigt att variera var man sätter sina skepp om man spelar flera omgångar så att motståndaren inte kan lista ut ens taktik.

När det kommer till anfallet är det till stor fördel om man vet lite hur ens motståndare tänker. Har man mött den förut kan man försöka komma ihåg hur den placerat sina skepp och därefter gissa.

När man sedan ska skanna av ett område på planen är det viktigt att man tänker på att inga skepp kan sitta diagonalt. Därför är det bäst att gissa i lite diagonala mönster.

Om man först gissar på A-1 och sedan A-2 har man sökt av ett mindre område än om man gissar på A-1 och därefter B-2 till exempel. Man kan även applicera vissa lagar om sannolikhet.

Har man gissat på till exempel B-6 och fått en bom finns det ju fortfarande en chans att det finns ett skepp som nuddar B-7 men den är faktiskt mindre än att skeppet sitter i ett område där jag inte gissat alls. Därför är det bra att till en början sprida ut sina gissningar.

Det är naturligtvis också viktigt att ha i åtanke vilka skepp motståndaren har kvar, så man inte letar efter skepp som inte finns och så man kan anpassa sina gissningar efter det. Har man till exempel gissat på B-2 och B-8 och vet att motståndaren endast har ett skepp som är fem rutor långt kvar är det inte smart att gissa på en ruta mellan dessa.

Det finns en chans att skeppet är där men den är väldigt liten eftersom det rör sig om en väldigt specifik position. Då är det bättre att gissa på ett område där sannolikheten för träff är större.

Men även här får man passa sig för att vara alltför bunden av sina egna mönster och vanor, i alla fall om man ska ha en chans att slå sin motståndare i nästa omgång.

Om man är för tydlig och öppen med sin speltaktik kommer motståndaren att kunna anpassa utplaceringen av sina skepp till nästa omgång och göra det svårt för en.

För att undvika detta ska man använda sig av gissningsmönster som är svåra att upptäcka, och också variera sin taktik från omgång till omgång.

Så för att sammanfatta det hela: sänka skepp är ett väldigt roligt spel som är enkelt att lära sig. Men det handlar verkligen inte enbart om tur och man har stora fördelar av att kunna tänka logiskt, samt om man hängde med på sannolikhetslära på mattelektionerna i skolan.

Ju mer man spelar desto bättre blir man, så se till att öva om du vill vara säker på att vinna.

Rekommenderade spelsidor

Svenska casinon Sveriges bästa online casinon samlade! Gå till
Spela Harpan Harpan online gratis! Gå till