Målet i Samba är att samla poäng genom att skapa ”melds”, vilket är grupper av kort i specifika sekvenser eller färger. Poäng samlas både för att lägga ut dessa kombinationer samt för att vara den första att gå ut.
Egenskap | Beskrivning |
---|---|
Kortlek | Standard 52-korts kortlek + 2 jokrar (totalt 54 kort) |
Antal spelare | 3 spelare |
Speltid | 30–60 minuter |
Mål med spelet | Samla poäng genom att skapa ”melds” (kombinationer av kort) och gå ut först |
Melds | Kombinationer av kort (sekvenser eller set av samma rank) |
Wild cards | Jokrar och 2:or (kan ersätta andra kort) |
Första gångs meld | Minst 50 poäng för att börja lägga ut kort på bordet |
Gå ut | Spelare måste lägga ut alla sina kort för att gå ut (bör vara minst 100 poäng i melds) |
Poängsystem | Jokrar = 50 poäng, 2:or = 20 poäng, nummerkort = deras värde, face cards = 10 poäng |
Vinnare | Första spelare att nå 500 poäng vinner spelet |
Spelregler:
1. Förberedelser:
- Dela ut 11 kort till varje spelare. De övriga korten läggs som en hög på bordet, med den översta kortet vänd uppåt (som börjar spela hög).
- Spelarna ska hålla sina kort hemliga och försöka skapa kombinationer.
2. Spelrundor:
Spelet spelas i turordning, och varje spelrunda består av två delar:
- Dragning (Drawing Phase):
- Spelaren börjar sin tur genom att dra ett kort från högen, eller från den öppna högens översta kort.
- Melding (Meld Phase):
- Efter att ha dragit, kan spelaren lägga ut kort på bordet om de har en giltig kombination (se nedan).
- För att lägga ut kort måste spelaren ha minst en så kallad ”meld” (kombination). Första gången en spelare lägger ut måste de ha minst 50 poäng i sina melds.
3. Typer av Melds:
- En sekvens av kort: Minst tre kort i en följd av samma färg, t.ex. 7-8-9 i hjärter.
- Set av samma rank: Tre eller fler kort med samma rank, t.ex. tre 8:or. (Jokerkort kan ersätta vilket kort som helst).
4. Joker och Wild Cards:
- Jokrar och 2:or är wild cards, och kan ersätta vilket kort som helst i en meld. En joker kan endast användas i en meld om det är minst ett icke-wild kort med.
- När en joker används i en meld, måste minst ett kort vara från den ursprungliga serien (t.ex. tre 9:or och en joker för att skapa en kombination av 9:or).
5. Gå ut (Going Out):
För att gå ut (sluta spelet) måste en spelare ha samlat minst ett visst antal poäng genom att lägga ut kort på bordet, samt ha ett visst antal kort kvar på handen. Vanligtvis behöver spelaren 100 poäng i kombinationer innan de kan gå ut. När en spelare går ut, avslutas omgången.
- För att gå ut måste spelaren lägga ut alla sina kort, antingen genom att skapa melds eller genom att lägga ut kort på andra spelares redan lagda melds.
6. Poängräkning:
Poängen beräknas i slutet av varje omgång, och spelarna får poäng för de melds de har skapat och för eventuella jokrar som används. De får även minuspoäng för kort de har kvar på handen när spelet avslutas.
- Jokrar: 50 poäng
- 2:or (Wild cards): 20 poäng
- Nummerkort: Poängen motsvarar deras värde (t.ex. en 5:a ger 5 poäng).
- Face cards (Kung, Dam, Knekt): 10 poäng vardera.
7. Vinnaren:
Spelet slutar när en spelare når ett förutbestämt antal poäng, vanligtvis 500 poäng. Den spelare som först når detta mål vinner spelet.
Sammanfattning av spelets flöde:
- Dela ut korten.
- Spelaren drar ett kort och kan lägga ut en kombination om de har minst 50 poäng.
- Kasta kort eller fortsätt skapa melds.
- Använd jokrar och wild cards strategiskt.
- Försök gå ut och samla poäng innan de andra spelarna.
- Räkna poängen och fortsätt till nästa omgång.