Spelet går ut på att du ska hitta den försvunna diamanten. Detta gör du genom att resa runt på Afrikas kontinent. Jakten sker både på land och till havs, med både båt och flyg.
Deltagaren som hittar diamanten först och för den till Tanger eller Kairo vinner. Det finns dock en chans för övriga deltagare att vinna – hitta ett visum och ta dig till Tanger eller Kairo före den som har diamanten.
Här kan du köpa sällskapsspelet Den Försvunna Diamanten
Förberedelse
Lägg alla marker så att bilden inte syns och blanda dem. Lägg dem sedan på de röda markeringarna, försäkra er om att ingen ser vad som finns på markernas.
Därefter utser ni vem av er som ska sköta banken och denna delar ut 5000:- till varje deltagare.
Välj sedan vilken spelpjäs du vill använda och bestäm dig från vilken plats du vill starta på, Tanger eller Kairo.
Nu är det dags att kasta tärningen, den som får högst nummer får starta och turen går därefter medsols.
Allmänt
När det är din tur kan du välja mellan att förflytta dig på land, till havs eller med flyg. Innan du flyttar dig från en röd ruta måste du berätta för dina medspelare vilket sätt du tänker resa på.
Flera deltagare får stå på samma plats. Om du stannar på en röd ruta med en marker, och det redan står någon där, så får du vända på den genom att antingen betala 1000:- till banken eller slå en 4:a, 5:a eller 6:a med tärningen. Den deltagaren som vänder på markern den enda som berörs av vad den visar.
Deltagaren som hittar Diamanten och tar med sig den tillbaka till Tanger eller Kairo har vunnit spelet. Om Diamanten har hittats och en annan deltagare får upp ett visum, så vinner den deltagaren om han/hon tar sig till Tanger eller Kairo innan Diamanten förts dit.
Att röra sig på land
Vägarna är de vita linjerna med svarta punkter.
Du förflyttar dig genom att slå tärningen. Den visar hur många steg du ska flytta din pjäs.
Visar tärningen mer än vad du behöver för att komma till en röd plats, så kan du välja mellan att stanna eller fortsätta gå alla steg.
Stannar du på en röd plats som inte har några marker så händer ingenting och turen går till nästa deltagare.
Ligger det däremot en marker på rutan som du stannar på så får du vända den i samma drag. Du kan då välja att betala 1000:- till banken, eller så kan du slå tärningen – du får vända markern om får du en 4:a, 5:a eller 6:a.
Förflyttning genom att flyga
Flyglinjerna är märkta med flygplan och röda linjer som går från plats till plats.
Du måste betala 3000:- till banken för att få flyga och du behöver inte slå tärningen.
Flygbiljetten gäller endast till nästa röda plats. Du kan alltså inte flyga direkt från t.ex. Sierra Leone till Kapstaden. Du måste mellanlanda på S:t Helena, i detta fall, och lösa en ny biljett i nästa drag.
Stannar du på en röd plats som inte har några marker så händer ingenting och turen går till nästa deltagare.
Ligger det däremot en marker på rutan som du stannar på så får du vända den i samma drag. Du kan då välja att betala 1000:- till banken, eller så kan du slå tärningen – du får vända markern om får du en 4:a, 5:a eller 6:a.
Förflyttning genom att åka båt
Fartygslederna är märkta med livbojar på en blå linje.
Varje båtresa från en röd ruta kostar 1000:- och betalas till banken.
För att förflytta dig måste du slå tärningen och gå det antal steg som den visar. Du måste dock stanna vid nästa röda ruta även om tärningen visar mer.
Stannar du på en röd plats som inte har några marker så händer ingenting och turen går till nästa deltagare. Ligger det däremot en marker på rutan som du stannar på så får du vända den i samma drag.
Du kan då välja att betala 1000:- till banken, eller så kan du slå tärningen – du får vända markern om får du en 4:a, 5:a eller 6:a.
Vad innebär markerna
Blank marker: Lämnas direkt till banken och inget händer.
Rövare: Betyder att du förlorar alla dina pengar. Du måste lämna både markern och dina pengar till banken. Har du inga pengar lämnar du bara markern med rövarmärket till banken.
Råkar du ut för en rövare när du befinner dig på någon av öarna och har blivit av med dina pengar, så får de andra deltagarna hoppa över dig nästa varv. Därefter får du åka gratis på båten.
Smaragd, Rubin och Topas: (Ger dubbelt värde på Guldkusten) De säljs direkt till banken, som ger dig summan som står på markern.
Visum: Om ingen har hittat Diamanten så lämnar du visumet till bankmannen. Men om någon deltagare redan hittat Diamanten så behåller du det, och du måste genast (med början i ditt nästa drag) försöka ta dig till Tanger eller Kairo. Tar du dig dit före deltagaren som har diamanten så vinner du!
Diamanten: Detta är den viktigaste markern i spelet! Om du hittar den så behåller du den, och du måste genast (med början i ditt nästa drag) försöka ta dig till Tanger eller Kairo. Tar du dig dit före en deltagare med visum så vinner du!
Regler för speciella platser
Kapstaden: Den deltagare som kommer hit först får 5000:- av banken.
Slavkusten: Om får du en marker som är blank på denna plats så får de andra deltagarna hoppa över dig nästa varv.
Guldkusten: Hittar du en rubin, smaragd eller Topas här så får du dubbelt betalt för den.
Sahara: Stannar du på den blåsvarta punkten så blir du överfallen av rövare och för att bli fri så måste du slå en 1:a eller en 2:a med tärningen.
S:t Helena: På båda sidorna av ön lurar det sjörövare. Stannar du på den blåsvarta punkten så blir du överfallen och för att bli fri så måste du slå en 1:a eller en 2:a med tärningen.